Podsumowanie projektów edukacyjnych „Jabłkowo‑Marchewkowo” – „Gifts of Autumn”

Podsumowanie projektu edukacyjny z języka angielskiego dla klasy I-VI – „Gifts of autumn”.
21 grudnia 2015
DKF w Czapurach – 23 lutego 2016r.
22 lutego 2016

Podsumowanie projektów edukacyjnych „Jabłkowo‑Marchewkowo” – „Gifts of Autumn”

podsum_m

 

 Podsumowanie projektów realizowanych w roku szkolnym 2015/2016

Nagrody z udział w konkursie na logo projektu etwinning „Gifts of Autumn”otrzymali następujący uczniowie:

  1. Zosia Marczak, kl. 1a
  2. Maciej Łuczak, kl. 1b
  3. Marcel Wittych, kl. 1b
  4. Renata Dolata, kl. 1b
  5. Oliwia Grzegorz, kl. 1b
  6. Zuzia Łakoma, kl. 2a
  7. Anna Gronek, kl. 2a
  8. Wiktoria Wawrzyniak, kl. 2a
  9. Maja Jarosińska, kl. 2b
  10. Olga Plenzler, kl. 2b
  11. Zuzia Stefaniak, kl. 2b
  12. Sandra Marciniak, kl. 2b

Nagrody za najciekawsze filmy i prezentacje otrzymali:

  1. Adam Mielcarek, kl. 5a (film jak przygotować pizzę w j. angielskim)
  2. Daniel Szczepaniak, kl. 5a (film jak przygotować pizzę w j. angielskim)
  3. Natalia Szyk, kl. 4 (prezentacja, dlaczego warto jeść owoce i warzywa)
  4. Julia Narowska, kl. 5a (prezentacja, wartości kaloryczne zdrowych prawidłowo zbilansowanych posiłków)
  5. Wiktoria Żukowska kl. 4 (prezentacja, jak być zdrowym i uśmiechniętym)

Nagrody za najciekawszy strój owocowo-warzywny, klasy 4-6:

  1. Hubert Nowaczyk, kl. 6 (banan)
  2. Marcin Osuch, kl. 4 (seler)
  3. Julia Narowska, kl. 5a (pomidor)
  4. Nagrody z udział: Marianna Włoszczyńska i Wiktor Sianos, kl. 4 (marchewki)

Nagrody za najciekawszy strój owocowo-warzywny, klasy 0-3:

  1. Marcel Pacześny, kl. 3 (gruszka)
  2. Mateusz Sitarz, 2b (śliwka)
  3. Wiktoria Górka, 2a (truskawka)
  4. Iga Drewniak, 0 (jabłko)
  5. Jakub Warzecha, 1a (banan)
  6. Zofia Marczak, 1a (ananas)

WALORY EDUKACYJNE PROJEKTU

  1. Uczniowie, beneficjenci projektu ocenili go dobrze, chętnie brali udział w proponowanych konkursach i zabawach, wspierani byli przez nauczyciela i rodziców (szczególnie podczas wykonywania zadań takich jak robienie pizzy, sałatek czy wypiek ciast).
  2. Z dużym zaciekawieniem sprawdzali wartości kaloryczne i odżywcze spożywanych posiłków. Również dzięki zaangażowaniu rodziców.
  3. Dzień Jabłkowo-Marchewkowy, który był podsumowaniem całego projektu był bardzo kolorowy, ciekawy i bogaty w różnego rodzaju wydarzenia.
  4. Uczniowie z klas 1-3 wzięli udział w konkursie językowo-plastycznym na logo projektu. Prace były bardzo ciekawe i dlatego Jury w składzie Karolina Bekalarek i Natalia Piotrowska, postanowiło nagrodzić wszystkich uczestników konkursu.
  5. W grupie młodszej klas I-III uczniowie wykonali zdrowe kanapki, sałatki warzywne i szaszłyki owocowe. Wszyscy pracowali bardzo chętnie i z dużym zaangażowaniem. Do kanapek wykorzystywali same zdrowe produkty: ciemne pieczywo, sałatę, pomidory, rzodkiewki, ogórki, paprykę, oliwki. Przygotowywali pyszne i zdrowe przekąski owocowe, które cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród uczniów i nauczycieli. Wszystkim bardzo smakowały zdrowe kanapki, sałatki i desery. Wielu uczniów zadeklarowało, że zrobią takie w domu.
  6. W grupie starszej klas 4-6 powstały prezentacje na temat wartości odżywczych darów jesieni (Gifts of Autumn) takich jak owoce i warzywa. Ponadto uczniowie zaprezentowali w jaki sposób można przyrządzić zdrowe, domowe dania z owoców i warzyw np. przygotowali domowe pizze i efekty swojej pracy zaprezentowali w formie prezentacji lub filmów. Wyróżniono dwa filmy, autorstwa Adama Mielcarka i Daniela Szczepaniaka z klasy 5a. Część uczniów podjęła wyzwanie i upiekła ciasto z dyni lub marchewki, które okazało się bardzo smaczne. Kolejnym etapem było zaprezentowanie naszej szkoły partnerom projektu tj. szkołom z Litwy, Łotwy, Turcji, Rumunii, Estonii i Grecji. Nie udało się nawiązać dialogu online z powodu trudności technicznych, ale partnerzy projektu prezentowali filmy nie tylko o kulinarnych zdolnościach naszych uczniów, ale również o wizycie pszczelarza w Greckiej szkole, o pochodzeniu grzybów, smacznych darów jesieni, a także przesłano film z życzeniami świątecznymi i tradycjami.
  7. W dniu 8 grudnia nastąpiło podsumowanie projektu. Uczniowie brali udział w Paradzie Owoców i Warzyw zorganizowanej we współpracy z nauczycielami. Do pomocy zaangażowaliśmy także rodziców, którzy pomogli w przygotowaniu dla swoich dzieci ciekawych strojów. Uczniowie przebrani byli za jabłka, marchewki, banany, truskawki, ananasy oraz inne warzywa i owoce. Wspólnie tańczyli, śpiewali piosenki w języku angielskim np. „Vegetables are good for me” czy „ Fruit song”, młodsi uczniowie wzięli udział w karaoke śpiewając piosenki „Ogórek, ogórek…”, „Olimpiada w Jarzynowie”, „Witaminki, witaminki”, obejrzeli film o „Kubuś – witaminy”, brali udział zabawach np. wyścigach rzędów, pracach plastycznych, a starsi prezentowali na forum szkoły wykonane prezentacje i filmy. W każdej grupie wiekowej wybrano trzech uczniów, których stroje były najciekawsze.
W ramach projektu:
  1. Uczniowie klas 4 wykonali rysunki warzyw i owoców.
  2. Klasy 5 przykładowy jadłospis ze zdrowymi potrawami. Przygotowując go zwracali uwagę na wartość kaloryczną, wagę w różnych jednostkach i ilość produktów.
  3. Klasa 6 przygotowała w arkuszu kalkulacyjnym jadłospis z odpowiednimi obliczeniami. Z klas 4-6 chętne osoby tworzyły prezentacje.

W projekcie zastosowano m.in. następujące treści nauczania z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I i II drugiego etapu edukacji:

Klasy IV-VI
Język obcy nowożytny (język angielski)
Matematyka
Zajęć komputerowe

Uczeń:

  • recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego (kl. 1)wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, trzeba nauczyć się ich języka (motywacja do nauki języka obcego) (kl. 2-3)
  • zna żywienie (artykuły spożywcze, posiłki) (kl. 4-6)
  • współdziała w grupie, np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych (kl. 4-6)
  • korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (kl. 4-6)
  • posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami) (kl. 4-6)

Uczeń:

  • zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona (kl. 4-6)

Uczeń:

  • korzysta z poczty elektronicznej przy realizacji projektów
  • wyszukuje informacje w różnych źródłach elektronicznych
  • selekcjonuje, porządkuje i gromadzi znalezione informacje
  • wykorzystuje, stosownie do potrzeb, informacje w różnych formatach
  • tworzy rysunki i motywy przy użyciu edytora grafiki
  • opracowuje i redaguje teksty
  • wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia, przedstawia je graficznie i interpretuje (kl. 4-6)
Edukacja wczesnoszkolna
Edukacja polonistyczna
Edukacja muzyczna.
Edukacja plastyczna
Edukacja społeczna
Edukacja przyrodnicza
Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Uczeń:

  • czyta teksty i recytuje wiersze, z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji
Uczeń:

  • śpiewa proste melodie, piosenki z repertuaru dziecięcego; wykonuje śpiewanki i rymowanki; śpiewa w zespole piosenki ze słuchu
  • wyraża ruchem nastrój i charakter muzyki
Uczeń:

  • podejmuje działalność twórczą
Uczeń:

  • współpracuje z innymi w zabawie
Uczeń:

  • zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń lekarza i lekarza dentystY
Uczeń:

  • bierze udział w zabawach, mini-grach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego
  • wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości
  • wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna

10. Nauczyciel zaobserwował, że najwięcej entuzjazmu i chęci działania uczniowie wykazali przy zadaniach kulinarnych. Wskazuje to na duży potencjał w tej tematyce, a także na świadomość zdrowego odżywiania się. Projekt stał się ciekawą alternatywą dla komercjalizacji jedzenia typu Fast food, promował nowe spojrzenie na jakość odżywania się i spożywania posiłków (slow food). Dzięki realizacji tego projektu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat tego, co należy jeść, żeby być zdrowym, jak ważne w żywieniu człowieka jest codzienne spożywanie warzyw i owoców. Nauczyli się również, że słodycze można zastąpić równie smacznymi i zdrowymi przekąskami owocowymi. Ponadto nauczyli się współpracować w grupie, planować swoją pracę, rozwiązywać problemy, wyciągać wnioski, analizować własne działania, a także prezentować wiedzę i wytwory własnej pracy.

Karolina Bekalarek
Natalia Piotrowska
Maria Majchrzak
Czapury, 14 grudnia 2015
jablko_marchewka