PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2020/2021

Świetlica jest placówką opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez szkołę, która realizuje jednocześnie funkcję  opiekuńczą,  wychowawczą i dydaktyczną. Świetlica szkolna  czuwa nad bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dzieci – przez działania w tym zakresie realizuje się funkcja opiekuńcza. Natomiast funkcja dydaktyczna skupia się przede wszystkim na działalności reedukacyjnej i kompensacyjnej. Świetlica nie tylko zapewnia uczniom warunki do odrabiania zadań domowych, ale również wdraża do przyswojenia prawidłowych nawyków uczenia się oraz organizowania i rozwijania własnej aktywności umysłowej. Kolejnym zadaniem placówki jest odkrywanie zainteresowań i indywidualnych predyspozycji uczniów oraz stwarzanie warunków do rozwijania tych predyspozycji za pomocą odpowiednio zorganizowanych zajęć. Ponadto świetlica szkolna ma na celu upowszechnianie kultury i kształtowanie nawyków w zakresie kultury osobistej, wdrażanie do kształtowania prawidłowych nawyków higienicznych i do dbałości o zdrowie, a także rozwijanie samodzielności uczniów i samorządnych form aktywności społecznej.

Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy
Organizacja pracy świetlicy:

  • zapoznanie z regulaminem świetlicy;
  • ustalenie norm obowiązujących w świetlicy;
  • integracja zespołu;
  • poznanie praw i obowiązków dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej.

Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:

  • kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych;
  • wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie;
  • wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów;
  • wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole;
  • kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej;
  • dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole;
  • ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole;
  • wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku;
  • dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej;
  • rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych;
  • kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi;
  • nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów;
  • organizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy;
  • pomoc w odrabianiu lekcji;
  • dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu;
  • wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.

Wzmacnianie uczniów w rozwoju intelektualnym:

  • rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się;
  • organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci;
  • stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.

Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:

  • plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
  • czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, tabletów, oglądanie filmów edukacyjnych;
  • umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne;
  • hobbystycznych;
  • sportowo – zabawowych.

Uczenie właściwych i bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach oraz kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych (edukacja prozdrowotna):

  • wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw, w drodze do szkoły i do domu;
  • uwrażliwianie dzieci na zagrożenia w szkole i poza nią (np. używki, agresywne zachowania itp.);
  • zachęcanie do zdrowego odżywiania i dbania o kondycję fizyczną oraz zdrowie;
  • zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu;
  • wdrażanie do dbania o higienę osobistą.

Dbanie o prawidłowy rozwój fizyczny dzieci – organizowanie gier i zabaw sportowo – ruchowych, propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu:

  • organizowanie gier i zabaw na boisku szkolnym lub placu zabaw;
  • wprowadzanie gier i zabaw ruchowych i zręcznościowych.

Odkrywanie piękna i dóbr przyrody:

  • rozmowy na temat zachowań zagrażających środowisku naturalnemu;
  • zachęcanie do segregacji odpadów;
  • rozmowy na temat pór roku, zwierząt i ptaków, roślin;
  • rozmowy na temat znaczenia przyrody w życiu człowieka.

Wpajanie szacunku dla kultury, tradycji, historii i wartości narodowych; uczenie patriotyzmu:

  • kształtowanie postaw patriotycznych, wyrabianie szacunku do symboli narodowych;
  • wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych;
  • kultywowanie tradycji i obyczajów związanych m.in. z: 11 Listopada, Andrzejkami, Bożym Narodzeniem, Wielkanocą, 3 Maja;
  • poznanie tradycji szkoły i jej patrona – udział w projekcie edukacyjnym „Śladami patrona naszej szkoły”;
  • organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych na terenie szkoły.

Rozwijanie kompetencji czytelniczych, zachęcanie do czytania książek i czasopism, dbanie o poprawność językową w wypowiedziach uczniów:

  • spotkania z literaturą dziecięcą – wspólne czytanie;
  • rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem;
  • prowadzenie zajęć z zakresu żywego słowa – pogadanki, opowiadania, dyskusje.

    Rodzaje zajęć świetlicowych:

  • zajęcia wynikające z planu pracy świetlicy;
  • odrabianie zadań domowych;
  • zajęcia artystyczne (plastyczne, muzyczne, techniczne, teatralne);
  • zajęcia ruchowe (gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej; ćwiczenia ogólnorozwojowe);
  • czytanie ze zrozumieniem (teksty literackie i prasowe);
  • zajęcia relaksacyjne;
  • gry i zabawy integracyjne;
  • ćwiczenia z elementami jogi;
  • konkursy, teleturnieje wiedzy, quizy, rebusy, krzyżówki;
  • gry edukacyjne i planszowe;
  • oglądanie filmów.

ZAJĘCIA W ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2020/2021

BĘDĄ PROWADZONE WOKÓŁ HASEŁ TEMATYCZNYCH:

  • Wrzesień

1)     Witaj szkoło, witaj świetlico!

  • Zapoznanie nowych dzieci z zasadami obowiązującymi w świetlicy, przypomnienie regulaminu świetlicy, poznajemy wyposażenie świetlicy.
  • Gry i zabawy integrujące grupę
  • Porządki w zabawkach, przyborach, przypomnienie zabaw, gier i rodzajów zajęć prowadzonych w świetlicy
  • Zawarcie Kontraktu
  • Praca plastyczna „Moja świetlica”

2)      Wakacyjne wspomnienia

  • Pogadanka o wspomnieniach i przeżyciach wakacyjnych
  • Rysunki i kolorowanki wakacyjne
  • Mapa Polski i Europy – wakacyjna mapa uczniów
  • Kalambury, rebusy, zagadki i krzyżówki dotyczące wakacyjnych zajęć
  • Ramka na wakacyjne zdjęcie.

3)      Bezpieczna droga do szkoły

  • Pogadanka o przepisach ruchu drogowego
  • Zapoznawanie się z pobliskim przejściem dla pieszych
  • Praca plastyczna: moja droga do szkoły
  • Znaki drogowe – wykonanie i zabawy
  • Policja i jej zadania
  • Zabawy ruchowe „samochód na skrzyżowaniu”

4)      Przyszła Jesień

  • Słuchanie i czytanie wierszy o jesieni
  • Jesienna dekoracja sali świetlicy
  • Rozmowa o przygotowaniach przyrody na przyjście jesieni, dostrzeganie zależności między wyglądem przyrody a porą roku
  • Praca plastyczna „Jesienny krajobraz”
  • Kalambury, zagadki i kolorowanki jesienne
  • Odgłosy jesieni – zabawa na świeżym powietrzu
  • Październik

1)      Światowy dzień zwierząt

  • Pogadanka o ulubionych zwierzętach domowych, ich imionach i zwyczajach
  • Praca plastyczna „Mój zwierzak”
  • Zapoznanie ze sposobami pomocy i ochrony zwierząt
  • Plakat zachęcający do dbania o zwierzęta
  • Kolorowanki ze zwierzętami
  • Zwierzęta, które znamy – zagadki o zwierzętach
  • Zwierzak z kreatywnych drucików

2)      Dzień Edukacji Narodowej:

  • DEN – co to za święto?
  • Mój wymarzony nauczyciel – wypisanie cech
  • Portret nauczyciela – praca plastyczna
  • „Laurka dla Pani, laurka dla Pana” wykonie prac z uwzględnieniem zasad pisania listów i adresowania
  • Wiersz „Róża dla Pani” L. Mariańskiej

3)      Jesienne skarby

  • Zbieranie jesiennych skarbów na boisku i w okolicy szkoły
  • Stworzenie jesiennego kącika w świetlicy
  • Wykonanie ludzików i zwierzątek z kasztanów, jarzębiny, żołędzi
  • Kolorowanki jesienne
  • Zielnik z kolorowych liści

4)      Zwierzęta małe i duże w Zoo

  • Wykonanie zwierząt techniką orgiami płaskiego i przestrzennego
  • Najdziwniejsze zwierzęta świata – szukanie i oglądanie zdjęć w Internecie
  • Zapoznanie z ciekawostkami dotyczącymi rekordów wśród zwierząt
  • Kolorowanki ze zwierzętami z zoo
  • Praca plastyczna „Ja nie wierzę, że istnieje takie zwierzę”
  • Wybór ulubionego zwierzaka – wypowiedź z uzasadnieniem

5)      Czcimy pamięć tych, którzy odeszli

  • Listopad miesiącem pamięci o zmarłych – pogadanka.
  • Symbolika grobu – wdrożenie do czczenia pamięci zmarłych, odpowiedniego zachowania na cmentarzu i w miejscach pamięci.
  • Korowód świętych
  • Listopad

1)      Narodowe Święto Niepodległości

  • „Kto Ty jesteś?” – nauka wiersza Władysława Bełzy
  • Rozmowa na temat Ojczyzny i patriotyzmu
  • Zapoznanie z symbolami narodowymi: flaga, godło, hymn
  • Wykonanie flagi Polski, wyklejanka godła
  • Słuchanie i nauka pieśni patriotycznych
  • swojej małej ojczyźnie – quiz

2)      Złota, polska Jesień

  • Wykonanie sukienki Pani Jesieni z liści
  • Praca plastyczna – jesienne drzewo
  • Kolorowanki jesienne
  • Tworzenie jesiennych stroików
  • Wyszukiwanie jesiennych krajobrazów w internecie

3)      Dbamy o zdrowie

  • „Co robić, żeby być zdrowym jak ryba?” – pogadanka
  • Wykonanie plakatu na temat zdrowego odżywiania
  • Praca plastyczna: „Dbam o zdrowie”
  • Zabawa w lekarza i aptekę
  • Jak powinien wyglądać dzień ucznia? – rozmowa kierowana

4)      Mali sportowcy

  • „Sport to zdrowie” – pogadanka
  • Poranna gimnastyka w świetlicy
  • Wyścigi i tory przeszkód w sali gimnastycznej
  • Nauka maszerowania w szeregu
  • Gry zespołowe, zabawy z piłką
  • Grudzień

1)      Św. Mikołaj przychodzi

  • Prawdziwa legenda św. Mikołaja – przybliżenie postaci i działalności św. Mikołaja, kolorowanki postaci
  • Jakie przesłanie zostawił nam św. Mikołaj? – rozmowa kierowana, przypomnienie zwyczaju podrzucania upominków
  • Nauka piosenki „Kochany Panie Mikołaju”
  • Pisanie listów do św. Mikołaja

2)      Przygotowania do Bożego Narodzenia – tradycje i dekoracje

  • Wykonanie ozdób bożonarodzeniowych
  • Plakat „Anioły świetlicowe”
  • Piosenki bożonarodzeniowe i kolorowanki
  • Rymowanki i zagadki świąteczne
  • Przygotowanie i ustawienie choinki w świetlicy
  • Wykonanie ozdób choinkowych
  • Wykonanie kartek świątecznych
  • Rysunki i kolorowanki świąteczne

3)      Święta Bożego Narodzenia

  • Układanie życzeń Bożonarodzeniowych
  • Przygotowanie świątecznej dekoracji świetlicy
  • Tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia – rozmowa kierowana
  • Uczymy się pięknie pakować prezenty
  • Śpiew ulubionych kolęd

4)      Koniec roku

  • Przygotowanie do przyjęcia sylwestrowego
  • Pożegnanie roku w świetlicy
  • Styczeń

1)      Otwieramy nowy kalendarz

  • Co to jest kalendarz? – rozmowa kontrolowana
  • Grupowe wykonanie kalendarza na nowy rok
  • Doskonalenie znajomości: pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia.
  • Wyszukiwanie przysłów i porzekadeł o Nowym Roku i miesiącach.
  • Ilustracje do przysłów

2)      Zima w pełni

  • Praca plastyczna „ zimowy krajobraz”
  • „Hu, hu ha zima zła” i inne piosenki zimowe – śpiew i nauka
  • Jak zwierzęta radzą sobie w czasie zimy, jak możemy je dokarmiać? – rozmowa
  • Plakat z Panią Zimą
  • Wycinanie śnieżynek
  • Poznajemy kraje wiecznego śniegu i lodu: igloo, Eskimosi, zwierzęta polarne

3)      Dzień Babci i Dziadka

  • „Mój dziadek, moja babcia są najlepsi, bo…” – pogadanka
  • Praca plastyczna „Portret babci i dziadka”
  • Wykonanie laurek z życzeniami dla dziadków
  • Układanie wierszyków o babci i dziadku

4)      Zimowe szaleństwo

  • Lepimy świetlicowego bałwana
  • Praca plastyczna: „ Śniegowy bałwanek”
  • Lubimy zimę czy nie?– wspólne wypisywanie plusów i minusów zimy
  • Wykonanie bałwanków z waty, włóczki i innych materiałów

5)      Bezpieczna zima, zimowe sporty

  • Kalambury z nazwami sportów zimowych
  • Kolorowanki ze sportami zimowymi
  • Wycinanie śnieżynek, ozdabianie sali świetlicy
  • Zabawy w naśladowanie sportów zimowych

6)      Pogoda – co to takiego?

  • Pogoda – jest dobra czy zła? – pogadanka
  • Czym jest pogoda – o pogodzie w różnych porach roku – rozmowa
  • Kalambury z przysłowiami dotyczącymi pogody
  • Zjawiska atmosferyczne – eksperymenty.
  • Świetlicowy kalendarz obserwacji pogody
  • Wykonanie wiatraczków i elementów stacji pogodowej
  • Luty

1)      Walentynki

  • Praca plastyczna: „moja walentynka”
  • Walentynowa dekoracja świetlicy
  • Czytanie i układanie walentynkowych rymowanek
  • Wykonanie walentynek i obdarowanie nimi kolegów i koleżanek
  • Kogo kocham, kogo lubię – rozmowa kierowana o miłości dla rodziny, przyjaciół i kolegów
  • Impreza walentynkowa w świetlicy

2)      Poznański tydzień recyclingu

  • Praca plastyczno – konstruktorska z zużytych elementów
  • Pogadanka o segregowaniu śmieci
  • Wykorzystanie surowców wtórnych – film edukacyjny
  • Drugie życie przedmiotów – „to się na pewno do czegoś przyda”
  • Ekozabawki – praca konstrukcyjna
  • Marzec

1)      Dzień Kobiet

  • Sylwetki sławnych kobiet – zapoznanie z postaciami kobiet, które wpłynęły na losy świata
  • Wykonanie laurek dla pań pracujących w szkole
  • Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana
  • Kto jest dżentelmenem a kto damą? – przypomnienie zasad kulturalnego zachowania względem kobiet

2)      Idzie Wiosna

  • Wykonanie wiosennej dekoracji sali
  • Wspólne układanie krzyżówki wiosennej
  • Rozmowa na temat zwyczaju topienia Marzanny
  • Wykonanie świetlicowej Marzanny
  • Kolorowanki wiosenne

3)      Zając, kurczak i baranek

  • Kolorowanki ze zwierzakami świątecznymi
  • Czytanie świątecznych życzeń i wierszyków
  • Rozmowa kierowana o przygotowaniach świątecznych w naszych domach

4)      Święta Wielkanocne

  • Przypomnienie tradycji i zwyczajów wielkanocnych – rozmowa kierowana
  • Wykonanie koszyczków wielkanocnych
  • Praca plastyczna: „ Pisanka wielkanocna”
  • Wykonanie kartek świątecznych i ozdób wielkanocnych
  • Układanie życzeń, kolorowanki wielkanocne
  • Kwiecień

1)      Nasi skrzydlaci przyjaciele

  • Oglądanie atlasów i książek o ptakach
  • Krzyżówki i zgadywanki z nazwami ptaków
  • Praca plastyczna: „Kaczka – dziwaczka”
  • Odgłosy ptaków – słuchanie i próby rozpoznawania odgłosów
  • Rysunki, wycinanki, kolorowanki z ptakami

2)      Kwiatki, bratki i stokrotki…

  • Zagadki z nazwami kwiatów
  • Posadzenie wiosennych kwiatków przed wejściem do szkoły
  • Kolorowanki z kwiatami
  • Praca plastyczna: „wiosenny bukiet”
  • Oglądanie zdjęć kwiatów i katalogów

3)      Majowe święta

  • Co świętujemy w 1., 2. i 3. Maja?
  • Święto pracy – jakie znamy zawody, czy praca w ogóle jest potrzebna, mój wymarzony zawód – pogadanka
  • Kolorowanki historyczne
  • Przypomnienie symboli narodowych.
  • Maj

1)      W sadzie

  • Co zmienia się za oknem wiosną? – pogadanka
  • Praca plastyczna: „Kwitnący sad”
  • Świetlicowy ogródek – siejemy rzeżuchę, sadzimy cebulę
  • Układanie rymowanek o wiośnie
  • Wykonanie wiosennych kwiatów z bibuły, papieru, gałganków itp.
  • Kalambury i zagadki obrazkowe z nazwami wiosennych kwiatów

2)      Matematyka wokół nas

  • Figury geometryczne wokół nas
  • Kąty są wszędzie
  • Rysunki pikselowe
  • Zabawy matematyczne z wykorzystaniem ciała
  • Zabawa w sklep

3)      Dzień Mamy

  • Wykonanie wspólnego plakatu – bukietu kwiatów, w których dzieci wpiszą imiona swoich mam
  • Praca plastyczna: „Moja mama”
  • Wykonanie upominków dla mam
  • Pisanie życzeń i wierszyków dla mam
  • „Moja mama najlepiej na świecie…” – niedokończone zdania o mamie

4)      Dzień Dziecka

  • Dzieci maja prawa i obowiązki – rozmowa kierowana
  • Co najbardziej lubię robić – swobodne wypowiedzi, rysunki
  • Praca plastyczna: „Mój autoportret”
  • Konkursy i zabawy ruchowe z nagrodami
  • Rozmowa na temat dzieci różnych narodowości, pokazanie podobieństw i różnic
  • Czerwiec

1)      Podróże kształcą

  • Ciekawe miejsca w Polsce i za granicą.
  • Góry, morze czy jeziora? – cuda natury
  • Słuchanie odgłosów przyrody, naśladowanie dźwięków
  • Zapoznanie z gatunkami i rodzajami drzew
  • Atrakcje najbliższej okolicy
  • Quiz

2)      Moja rodzina – Dzień Ojca

  • Mój tata – pogadanka
  • Kto to jest „prawdziwy mężczyzna” – rozmowa
  • Skąd się wzięło moje nazwisko – fragmenty książki H. Martenki
  • Drzewo genealogiczne
  • Nauka piosenki „Tata jest najlepszy na świecie” Arki Noego
  • Portret taty

3)      Plany na wakacje

  • Oglądanie książek podróżniczych, folderów, atlasów…
  • Moja wymarzona podróż – planowanie podróży marzeń
  • Praca plastyczna: „egzotyczny krajobraz”
  • Czytanie fragmentów książki Łukasza Wierzbickiego „Afryka Kazika”, ilustracje do tekstu
  • „Giełda wakacyjnych pomysłów” – co można robić latem w domu – pogadanka
  • Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas wakacji
  • Wakacje w mieście – wakacje na wsi – wady i zalety – rozmowa
  • Porządkowanie świetlicy

Opracowała:
mgr Katarzyna Ziobro
mgr Agata Horłoza